Istotne zmiany prawne mają pojawić się w kwestii motocyklowych karetek

Po kilku latach w końcu doczekamy się tak podstawowych zmian

W skrócie
  • Moto-ambulansy na polskich drogach niosą pomoc już od ponad 20 lat
  • Sejmowa Komisja Zdrowia pracuje obecnie nad nowelizacją ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, która ma wprowadzić ważne zmiany w kwestii motocyklowych karetek
  • Zmiany mają wejść w życie dopiero w 2025 roku

Ambulansy na dwóch kółkach zdecydowanie szybciej dojeżdżają do zdarzenia, jednakże nadal w kwestii prawa nie są prawdziwą karetką pogotowia. Ich funkcjonowanie możliwe jest jedynie poprzez zapisanie jako pilota pełnoprawnego ambulansu, ale najnowsza nowelizacja przepisów ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym ma to w końcu zmienić.

Karetki na dwóch kołach od kilku lat skutecznie pomagają już poszkodowanym na terenie największych miast w Polsce i na każdym kroku udowadniają, że szczególnie świetnie radzą sobie na zatłoczonych arteriach, gdzie mnoga liczba pojazdów i narastające korki skutecznie wydłużają czas dojazdu standardowego zespołu ratownictwa medycznego. Motoamublansy wyposażone są w podstawowy sprzęt do ratowania zdrowia i życia, jednakże to właśnie niewielkie gabaryty są kluczowe, aby znacznie przyśpieszyć czas dojazdu do pacjenta i tym samym nieść mu pomoc do momentu przyjazdu pełnoprawnego ambulansu.

W naszym kraju jednak nic nie jest tak proste jak mogłoby się wydawać i nawet pomimo systematycznie rosnącej liczby ambulansów na dwóch kołach nie mogą one funkcjonować o systemie jako jednoosobowy zespół ratunkowy. Jazda na sygnale i możliwość niesienia pomocy możliwa jest jedynie klasyfikując motocykle ratownicze jako pilota ambulansu.

Najważniejsze informacje:

  1. Rozpoczęły się prace nad nowelizacją ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym. Zmiany mają objąć również sposób funkcjonowania oraz finansowania moto-ambulansów.
  2. Po 20 latach pracy motocykli w ratownictwie medycznym w końcu nadchodzące zmiany mają sprawić, że jednoślad będzie traktowany jako jednoosobowy zespół ratownictwa medycznego.
  3. Zakup motocyklowych karetek będzie odbywać się w ramach umów zawieranych przez Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia

Przeczytaj również:

Od 14 marca pijani kierowcy stracą swoje pojazdy – przepisy wchodzą w życie!

Sejmowa Komisja Zdrowia pracuje obecnie nad nowelizacją ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, a wśród nich znajdują się zapisy informujące o tym, że kilka zmian obejmie również dotychczasowy system działania motoambulansów. Wiceminister zdrowia, Marek Kos, określił, że na każde rozpoczęte 400 000 mieszkańców przypadać będzie jeden motocykl ratunkowy, a wszystkie takie zespoły pełnić służbę będą od 1 maja do 30 września i pracować będą maksymalnie 12 godzin w ciągu doby. Nie oznacza to jednak, że motocyklowi ratownicy zatrudniani będą jedynie na ten okres, gdyż w regulacji znalazł się zapis, że od października do kwietnia będą wchodzić w skład podstawowych oraz specjalistycznych zespołów medycznych. Wysokość wynagrodzenia będzie zależna od stawek zespołu, do którego dołączą. Modernizacja jest potwierdzeniem pierwszych pomysłów, które pojawiły się jeszcze w 2022 roku.

O potrzebach wprowadzenia zmian w przepisach mówiło się już dawno, a wszystko za sprawą braku w prawie karetki na dwóch kołach. Samodzielnie nie mogły zatem one legalnie poruszać się po drogach i nieść pomoc poszkodowanym, a było to możliwe jedynie po podpięciu go w systemie jako pilota pełnoprawnej karetki pogotowia ratunkowego. Najnowsza nowelizacja ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym ma w końcu to zmienić, ale dodatkowo ujednolicić kwestię finansowania. Obecnie kupno motocykla-karetki jest możliwe poprzez organizowanie publicznych zbiórek lub dzięki dofinansowaniu ze strony władz samorządu lokalnego. W niedalekiej przyszłości jednoosobowe zespoły ratownictwa medycznego na motocyklu będą finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Niestety zmiany wejdą w życie dopiero w 2025 roku. Działalność moto-ambulansów do tego czasu będzie obowiązywała na starych zasadach, ale cieszy fakt, że w końcu po tak długim okresie pojawi się nowelizacja przepisów, na mocy której karetka na dwóch kołach będzie pełnoprawnym zespołem medycznym niosącym pomoc. Na wyposażeniu znajdzie się oczywiście sygnalizacja świetlna i dźwiękowa, a także niezbędne leki oraz defibrylator AED. Za sterami motocykla zasiądzie osoba posiadająca prawo jazdy kategorii A oraz uprawnienia do przeprowadzania medycznych czynności ratunkowych. Po prawie 20-letniej działalności moto-ambulansów na drogach w końcu ich funkcjonowanie zostanie prawnie ujednolicone i tym samym staną się one pełnoprawnym zespołem ratownictwa medycznego. Projekt jest aktualnie na etapie konsultacji publicznej i czeka go jeszcze spora droga do wejścia w życie.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

 

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button